Vakantieverslagje (5)

8 nov Om 9 uur werden we door onze gids opgehaald om naar Jiwika te gaan. We werden verwelkomt met pijlschoten. Na een show waarin een oorlogsdans werd gedaan en de nodige foto’s zijn we het dorp ingegaan. Ook hier was weer een dans, waarna een biggetje uit het hok werd gepakt en met een pijl in het hart werd doodgemaakt. Hierna werd het haar eraf geschroeid en het vlees gesneden om vervolgens op traditionele wijze klaar te maken. Edison en Ali maakten sateh van een deel van het varkensvlees voor ons.

Tijdens het grillen/roken van het vlees kwam iedereen met souvenirs waar we er een aantal van kochten. Hierna hebben we gegeten (vlees en zoete aardappelen) en hebben we afscheid genomen. Hand in hand werden we naar het volgende dorpje gebracht om een mummie van een oud stamhoofd te bekijken. Hierna zijn we naar de markt van Wamena gereden om daar te kijken en wat vruchten te proeven. De lokale bevolking verkoopt daar alle waar onder de tafels. Na het bezoeken van de markt zijn we terug naar het hotel gereden. Ik ben daarna nog meegegaan met Edison om te kijken of ik een probleem met zijn computer kon oplossen. Het probleem was echter zijn 28k8 internet verbinding, waardoor ik er niets aan kon doen.
Bij terugkomst in het hotel zijn we weer vroeg gaan slapen omdat Edison de volgende ochtend weer om 6.00 uur klaarstond om onze bagage in te checken.

9 nov Om 6 uur stond Edison klaar om onze bagage op te halen en in te checken. Nadat we hadden ontbeten werden we door hem opgehaald om naar het vliegveld te rijden. Een aantal van de dragers stonden alweer klaar voor de volgende groep. We hoefden op het vliegveld maar een paar minuten te wachten voordat we konden instappen en afscheid nemen van Edison. Na een uur vliegen stonden we weer in Sentani. Hier werden we weer opgehaald door dezelfde persoon als de vorige keer en in 5 minuten naar het Sentani Indah hotel gereden. Dut hotel was luxe, met zwembad en fitnessruimte, dus als eerste zijn we het zwembad ingedoken. Om 11 uur zou Augustina komen, maar na een uur te hebben gewacht zijn we maar terug bij het zwembad gaan zitten. Een paar minuten later kwam ze alsnog aanlopen. We hebben aan een tafeltje gezeten en souvenirs gekregen van haar. Er kwam even later ook nog een tante van Augustina, welke ook Nederlands sprak. Na wat gedronken en gegeten (sagocake met suiker) te hebben ben ik terug naar de kamer gegaan om te slapen en de rest is naar de stad gegaan om geld te wisselen en inkopen te doen voor een weeshuis (vanuit de zending). De rest van de dag heb ik kaartjes geschreven en rust gehouden. ‘s avonds hebben we nog gezellig gegeten en gepraat om daarna te gaan slapen.