Vakantieverslagje (8)

15 nov Het was alweer slecht weer. We zijn eerst persoonlijke inkopen gaan doen zoals scheerschuim en kleding. Ik heb een broek van Versace gekocht. Na het afleveren van de spullen bij het hotel zijn we bij de bakker gaan eten. Het pizzabroodje smaakte goed, de kwe lapis was vies. Daarna zijn we gaan lopen naar het oude huis van papa, we mochten ook even binnen kijken. Toen zijn we doorgelopen naar de kerk waar papa misdienaar is geweest. Althans, we dachten dat het die kerk was. Er verbleven daar ook nederlandse mensen en de pastoor was ook nederlands. Toen deze terug kwam vertelde hij dat de weg verlegd was en dit een nieuwe kerk was waarna we naar de oude zijn gelopen 25 meter verder. Na afscheid genomen te hebben zijn we doorgelopen naar het postkantoor en vervolgens naar de oude school van papa. Hier zijn we rondgeleid terwijl de lessen gewoon doorgingen. Via een klein eilandje zijn we teruggelopen naar het hotel waar de taxi al stond te wachten om ons naar het huis van onze gids Agus te brengen. Daar aangekomen zat de band al te spelen. We hebben lekker gegeten en muziek geluisterd en gemaakt waarna we terug gingen naar het hotel om te slapen.

16 nov Om half 5 ging de wekker en om 6 uur stonden we op het vliegveld. De vlucht ging pas om 8 uur, dus het was weer even wachten. Na een korte vlucht kwamen we aan op Yapen. We hebben de hele dag aan het water doorgebracht en een beetje gesnorkeld. Tijdens het zwemmen werd ik gewoon ingehaald door een school vissen en zo af en toe kwamen er sergeant-visjes voorbij zwemmen. In het water zaten erg veel kleine en grote zeesterren en er zaten ook zeeslangetjes in het zand. ‘s avonds hebben we een gids gevonden via een vriendin van de chauffeur die ons naar het hotel en strand had gebracht. Met deze gids zijn we gaan eten in een restaurant.

17 nov Met de gids zijn we inkopen gaan doen op de markt om daarna met de boot (perahu, kleine boot uit een boomstam gemaakt) naar eiland geweest waar we hebben liggen zonnen, rondgewandeld en gezommen. De zee was ondertussen erg ruw geworden en we moesten terug omdat onze vlucht de volgende ochtend vroeg ging. In het donker (zonder licht!) zijn we teruggevaren, maar zelfs de bemanning vond het eng. We hebben wel mooie lichtgevende vissen zien zwemmen en weer vliegende vissen zien meevliegen met de boot. ‘s avonds zijn we gaan eten in hetzelfde restaurant.